Rijangst/ Faalangst

RIJANGST

  • Zie je op tegen autorijden?
  • Zit je gespannen achter het stuur?
  • Vermijd je drukte in het verkeer?
  • Voel jij je opgejaagd in het verkeer?
  • Gebruik jij je auto zo min mogelijk?
  • Rij je alleen bekende routes?
  • Rij je niet op de autosnelwegen?

Het voelen van angst is normaal, bij het waarnemen van gevaar komt deze emotie kijken. Wanneer de angst niet meer in verhouding staat tot het werkelijke gevaar, kan men spreken van angstklachten. Bij rijangst krijg je het gevoel te blokkeren, het overzicht te verliezen en in paniek te raken.

Rijangst ontstaat vaak na een incident of bij psychische problemen, maar in de meeste gevallen is het een gevolg van onvoldoende ervaring op de weg. Daarnaast speelt vaak een gebrekkige rij-opleiding een rol, waardoor men niet bezit over de vereiste vaardigheden om veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer.

Rijschool LAB helpt je graag van je rijangst af. Met behulp van een gecertificeerd faal/rijangst instructeur naast je zal je zelfvertrouwen groeien en ben je straks weer een volwaardig deelnemer aan het verkeer!



FAALANGST

Faalangst is de angst om te kort te schieten of niet aan bepaalde verwachtingen van jezelf of anderen te kunnen voldoen. Positieve faalangst kan je helpen om je beter te concentreren en functioneren dan onder normale omstandigheden. Negatieve faalangst geeft overmatige prikkels in situaties waarin je beoordeeld word, zoals het rij-examen. Dit geeft een gevoel van angst wat zich o.a. kan uiten met transpireren, trillen, zorgen maken en negatieve gedachten. Het gevolg is dat je hierdoor niet meer in staat bent om te presteren.


Wij geven je graag een vrijblijvend advies bij je faal en/of rijangst, gebaseerd op je persoonlijke behoeften en wensen. Neem contact op via of schrijf je in via  
onder vermelding van ‘faal / rijangst’.